خودرو بَر خودرو بَر .

خودرو بَر

آيا صدا يك نوع آلودگي به شمار مي آيد؟​

آيا صدا يك نوع آلودگي به شمار مي آيد؟​ عايق صدا چيست؟  ما از صدا ها آرامش دريافت ميكنيم و بهترين لحظات زندگي خود را با يك صداي زيبا و دلنشين ،آن را  در قلب و ذهن خود به يادماندني ميكنيم. يا گاهي به طبيعت رفته تا صداي طبيعت را عامل آرامش خود ساخته و آخر هفته به ياد ماندني و آرامش وصف ناشدني را براي خود داشته باشيم،صداي خنده و بازي كودكانمان گاهي بهترين صدايي ميتواند باشد كه به گوشمان خورده.

اما آيا تا بحال پيش آمده است كه وسط شلوغي خيابان و هياهو و شلوغي احساس آرامش كنيد؟ يا حتي تا بحال پيش آمده برايتان كه پنجره اتاق خود را باز كنيد و صداي عبور وسايل نقليه و بوق و شلوغي  موجب اذيت شما شود؟ و يا صداي تلوزيون همسايه براي شما غيرقابل تحمل باشد؟صداي گريه نوزاد در نيمه شب ها از ديوار همسايه چطور،جالب است يا با آن اصلا مشكلي نداريد؟؟

همه ي ما انسان ها در برخي از ساعات روز ،حتي براي چند دقيقه نياز به آرامش داريم تا خود را براي ادامه زندگي و كار هاي روزمره آماده كنيم و روز پر انرژي را آغاز كنيم.

ميزان صداي نرمال و استاندارد

منظور از ميزان صداي نرمال براي گوش انسان، ميزان صداييست كه در محدوده نرمال شنوايي قرار دارد و از آسيب جدي به شنوايي جلوگيري ميكند و يا به اصطلاح ضرري ندارد. بسياري از اين صدا هايي كه آسيب محدودي به شنوايي ما ميرسانند، گاها روزانه ميشنويم و براي چندين ثانيه هم حتي باعث آزارو اذيت جدي ما ميشوند.

تعدادي از اين صدا مانند مكالمه دو انسان با يكديگر با اينكه در محدوده نرمال و پايين شنوايي قرار دارند نيز باعث آزار ما ميشود.

واحد اندازه گيري صدا دسيبل است.يهني هر صدايي كه كه ما ميشنويم داراي يه مقدار دسيبل است كه تعدادي را باهم در جدول زير مشاهده مي كنيد:

.

نوع صدادسيبل
تيك تاك ساعت ۲۰ دسي بل
منطقه آرام مسكوني 40 دسي بل
گفتگوي معمولي در فاصله يك متري 60 دسي بل
ترافيك شلوغ 70 دسي بل
ماشين آلات كارخانه در فاصله يك متري 90 دسي بل
موسقي راك، فرياد كودكان 110 دسي بل

همانطور كه مشاهده ميكنيد برخي از صدا ها شدت بالايي دارند . محدوده مجاز براي شنوايي انسان بين 60-65 ميباشد كه اگر بيشتر از اين محدوده باشد صداي بلند ناميده شده و ميتواند موجب آزار شود. به طور معمول اگر ميزان صدايي بالاي 85 دسي بل باشد قطعا در طولاني مدت موجب آسيب جدي به شنوايي انسان ميشود. نام دستگاهي كه ميزان صدا نيز با آن سنجيده ميشود ساندمتر ميباشد.

حال جدا از تمام اين اعداد و آمار،در زمان نياز به آرامش حتي 40 دسي بل نيز براي ما زياد و آزار دهنده ميباشد و تا حد ممكن ما دنبال راه حلي هستيم كه تمام صدا هاي خارج از محيط تا حد ممكن قطع و يا به حداقل برسد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۱۶:۴۷ توسط:الفبا وب موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :